27 sierpnia 2025
Ile kosztuje strona WWW? Co wpływa na jej cenę?
Cześć! Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje strona internetowa i co wpływa na jej cenę, to ten odcinek jest właśnie dla Ciebie. Serdecznie zapraszam.
Witam Cię serdecznie w kolejnym odcinku podcastu „Prosto o reklamie w internecie”. Nazywam się Kamil Jędryczka i pomagam firmom zaistnieć w internecie, a sam podcast realizowany jest w ramach prowadzonej przeze mnie marki BeFuture. Dzisiaj chciałbym porozmawiać o cenach stron internetowych.
I tak wiem, że ostatnio mówiłem, że będzie o stronie dla branży IT i szybko się wytłumaczę. Generalnie rzecz biorąc stwierdziłem, że ta seria „co powinno znaleźć się na stronie internetowej” już się dosyć mocno rozciągnęła. W związku z powyższym zrobimy sobie taką króciutką przerwę, dosłownie ten jeden odcinek o cenach i później przejdziemy sobie właśnie do odcinka o stronach internetowych dla IT.
Czyli następne odcinki będą wyglądały tak, że odcinek, który pojawi się za dwa tygodnie – co powinno znaleźć się na stronach firm IT. Następny odcinek będzie mówił o formach kontaktu, o których już też wiele razy wspominałem, ale myślę, że będzie takim fajnym podsumowaniem tego wszystkiego.
O czym dzisiaj będzie?
Tak jak wspomniałem, będzie o cenie stron internetowych, jakie to są koszty, jakie widełki możecie spotkać, co wpływa na cenę. Ja podzieliłem to sobie na pięć takich głównych czynników, które powiedzmy, że będą wpływały na tą ostateczną ofertę w sposób, w mojej ocenie, największy.
1. Zakres i cel strony internetowej
Czynnik pierwszy – zakres i cel strony internetowej. I teraz tak. Tutaj podstawowe różnice, które będą nam się pojawiały, no to będą rzeczy, które my chcemy realizować biznesowo.
No bo jeśli rozmawiamy o stronach internetowych, które mają być po prostu zwykłą wizytówką, czyli żeby klienci weszli, zobaczyli, że ta firma istnieje, dostali dane o ofercie, dane kontaktowe, to generalnie rzecz biorąc taka strona będzie zdecydowanie tańsza od jakiegoś rozbudowanego portalu, albo strony na przykład z blogiem, która jest dopasowana typowo pod pozycjonowanie, albo będzie też tańsza od sklepu internetowego, czy takiej strony, na przykład gdzie sklep jest dodatkiem.
Czyli tutaj mamy pierwszą sprawę, która jest istotna. Jaki jest cel tej strony? Jeżeli ona ma być tylko informacyjna, jesteśmy w tych niższych kosztach. Jeżeli to ma być pełnoprawny sklep internetowy, jesteśmy w kosztach wyższych, no bo zwyczajnie generuje więcej pracy, więcej obciążeń i potencjalnych problemów.
Na co jeszcze zwracamy uwagę? No zwracamy uwagę na różnego rodzaju takie podstawowe funkcjonalności, czyli ilość podstron, bazowe funkcje, typu właśnie blog, koszyk zakupowy, może jakieś zaawansowane kalkulatory wycen i tak dalej. Więc na to sobie zwracamy uwagę, bo to są elementy, które siłą rzeczy będą wpływały właśnie na wycenę strony internetowej.
2. Projekt strony internetowej
Rzecz kolejna to jest projekt strony internetowej. I tutaj generalnie rzecz biorąc mamy dwie drogi.
Projekt oparty na gotowym rozwiązaniu
Pierwsza opcja to jest projekt oparty na gotowym rozwiązaniu. I tutaj opcji jest wiele, w zależności od tego, gdzie będziecie to realizowali. Dlatego że część stron to będzie taki typowy gotowiec, czyli ktoś kupił gotowy na przykład motyw WordPressa, zainstalował, skonfigurował i tak dalej.
Te strony mają pewien zasadniczy problem. Motywy, które są tworzone, które można kupić w sieci, są tworzone dla jak największej ilości odbiorców. Czyli autor takiego motywu zwyczajnie chce mieć jak najszerszy target, gdzie może to sprzedać. Co się z tym wiąże?
To wiąże się z tym, że macie masę kodu, który u Was będzie niepotrzebny. I to jest bardzo duży problem, dlatego że każdy nadmiarowy kod to jest po pierwsze wpływ na wydajność, po drugie wpływ na bezpieczeństwo strony internetowej, a po trzecie, jak sobie wejdziecie później do takiego panelu WordPressa, to nagle się okaże, że tam macie 50 opcji w menu i za bardzo nie wiecie, jak macie się w tym wszystkim ogarnąć.
One też często są zbudowane na takich narzędziach do budowania wizualnego stron, typu na przykład Elementor, czego ja osobiście też nie lubię, no ale generalnie rynek z tego korzysta.
Dla mnie to są takie strony tykające bomby w wielu przypadkach, chociaż znam sytuację, znam realizację, gdzie działają, w jakichś poprawkach, usprawnieniach, działają na przykład też przez kilka lat i nie ma z tym problemu, ale znam też realizację, gdzie taka strona na przykład po 3-4 miesiącach w zasadzie jest do wymiany, więc tutaj zalecam ostrożność.
Dużo zależy od tego, jakie macie możliwości. Jeżeli chodzi o budżet, prawdopodobnie znajdziecie oferty, gdzie to będzie tańsze, bo taką stronę robi się dwa dni, ale też znajdziecie oferty, gdzie po prostu ją dostaniecie w cenie normalnej strony internetowej no i wtedy to jest takie – wasza decyzja, ja bym zniechęcał do takiego rozwiązania.
Drugi wariant, jeżeli chodzi o strony oparte o jakiegoś gotowca, no to jest wariant, z którego akurat my korzystamy, czyli nie kupujemy gotowych zakodowanych stron internetowych, tylko kupujemy projekt graficzny albo na przykład kod HTML-owy sam, czyli ten taki prostszy, jeszcze nie WordPressowy. I na tej podstawie dopasowujemy ten projekt do potrzeb naszego klienta, do danej realizacji i te wszystkie funkcje, które są związane już z optymalizacją, z samym WordPressem i tak dalej, po prostu piszemy indywidualnie za każdym razem.
Co to daje? Ano daje to to, że ten kod jest przewidywalny, dopasowany do danego projektu i jest minimalistyczny, czyli nie ma tych wszystkich problemów, że gdzieś tam coś jest napisane zbyt dużą górką.
Indywidualny projekt graficzny
Kolejna opcja, powiedzmy ta premium, czyli już indywidualny projekt graficzny, no który z siłą rzeczy będzie droższy. O cenach jeszcze powiem. Siłą rzeczy będzie droższy, dlatego że to znowu wymaga więcej pracy.
Taki projekt graficzny, indywidualny to nie jest przejrzenie bazy, wybranie i dostosowanie, tylko to już jest tak – będę się odwoływał do swoich przykładów. Jak już przejdziemy sobie analizę otoczenia rynkowego, która jest w każdym wariancie, no to na początek musimy przygotować ścieżki konwersji, czyli zaprojektować to, w jaki sposób będzie klient nam się po stronie poruszał.
Oczywiście ścieżki konwersji w sumie są drugim krokiem, bo na początek powinienem powiedzieć o samej strukturze witryny, ale to jest oczywiste. Czyli mamy tą strukturę witryny, mamy ścieżki konwersji, czyli wiemy w jaki sposób chcemy tego użytkownika poprowadzić i jakie informacje po kolei mu pokazać.
Później tworzymy sobie projekt UX-owy, czyli taki szkic z tej strony internetowej. Tu będzie to, tu będzie tamto, tu będzie formularz i tak dalej, tu będzie pole na treść. I teraz w zależności od tego jak wygląda współpraca odnośnie treści, no to tu gdzieś już funkcjonuje copywriter, albo na przykład już mamy to wcześniej, no zależy jak to jest ułożone.
I dopiero na koniec wchodzi nam etap związany z projektem już faktycznie finalnym, takim kolorowym tej strony internetowej. A żeby sobie to lepiej zwizualizować, to jeszcze robimy taki klikalny prototyp, czyli niby mamy obrazki, ale można się po nim przeklikać i zobaczyć, jaka jest wizja tego, jak to działanie ma wyglądać. No i dopiero po tym wszystkim jest kodowanie.
Czyli mamy znacznie więcej pracy, one są znacznie dłuższe i to bardzo mocno wpływa na cenę, ale jeśli potrzebujesz strony internetową, która faktycznie będzie premium, która będzie w pełni dopasowana do twojego biznesu, to w zasadzie to jest najlepsze rozwiązanie.
Jeżeli masz biznes początkujący, jeżeli twoja firma dopiero zaczyna, jeżeli to jest pierwsza strona, pewnie nie będziesz tego potrzebował. Jest wysokie prawdopodobieństwo, że sobie bez tego poradzisz. Ten tańszy wariant będzie też ok, a z czasem możesz to sobie rozbudować.
Funkcje dodatkowe
Kolejna sprawa to są wszelkiego rodzaju funkcje dodatkowe, czyli wielojęzyczność, może jakieś integracje, dopasowanie treści, optymalizacja i tworzenie tych treści i tak dalej. Czyli to są kolejne rzeczy, które generują koszty, no bo pamiętajcie, że cała grafika, cały projekt, który tworzymy – ja tak mówiłem z perspektywy, jak ten copywriter się włącza, bo czasami jest tak, że faktycznie copywriter włącza się na etapie jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad stroną i wtedy dostajemy jakiś tam pakiet treści od niego, który musimy rozdysponować, a nieraz jest tak, że copywriter włącza się w połowie pracy, no zależy jak to wszystko jest dograne, bo czasami też różne firmy pracują przy jednym projekcie.
Jeżeli mamy na przykład copywritera, to wiadomo, on ma swoje wynagrodzenie. Jeżeli robimy te treści w jakiś sposób sami albo na przykład z naszą pomocą, te koszty będą niższe.
Jeżeli chcemy przetłumaczyć te teksty, no to znowu będziemy mieć kolejne warianty związane z kosztami. Tłumaczenie może się odbywać na dwa sposoby. Może to być oczywiście klasyczny tłumacz, co jest bardzo fajne, ale niestety drogie. Może być to też jakieś takie zautomatyzowane tłumaczenie na przykład przez sztuczną inteligencję, bo te narzędzia też robią to w tym momencie całkiem przyzwoicie.
Zachęcenie do subskrypcji
Jeżeli dotrwałeś do tego momentu, to chciałbym zaprosić Cię do tego, żebyś zasubskrybował ten kanał. Może napisał komentarz, jakieś swoje uwagi, może pomysły na kolejne odcinki. Będę bardzo wdzięczny.
Zachęcam również do wejścia na stronę BeFuture. Tam jest zestaw odcinków podcastów wraz z transkrypcją. Jest też baza wiedzy, która porusza tematy, o których nie mówimy w podcaście, albo jeszcze o nich nie powiedzieliśmy. Także serdecznie zapraszam. Myślę, że warto.
3. Wybór systemu i technologii
Kolejna sprawa to jest wybór systemu, na którym będzie zbudowana ta strona i technologii, w jakiej będzie zbudowana. Teraz tutaj mamy możliwości bardzo dużo, bo rynek jest szeroki. Ja powiem może o tych najbardziej standardowych.
Systemy CMS
Czyli możemy skorzystać z systemów CMS, czyli do zarządzania treścią, takich otwartych, jak WordPress na przykład, albo w przypadku sklepów PrestaShop, a możemy skorzystać z czegoś, co jest oparte na licencji, czyli mamy takiego WordPressa gotowego, ale za niego płacimy. Co ma plusy i minusy? No to trzeba zawsze indywidualnie do tego podejść.
Rozwiązania indywidualne
Albo możemy też zrobić coś, co będzie w pełni napisane indywidualnie od podstaw i wtedy wiadomo, że ten koszt będzie wyższy, ale znowu macie coś, co jest typowo dla Was zrobione, a w wielu uzasadnieniach biznesowych może się okazać, że jest to konieczne, bo zwyczajnie taki WordPress, którego my też używamy, po prostu tego nie przewiduje, tego rozwiązania i nie dobierzecie gotowca pod coś. Wtedy zostajecie po prostu z koniecznością stworzenia takiej strony internetowej, takiego systemu do zarządzania tą stroną od podstaw.
Platformy typu Wix
Są też różnego rodzaju platformy typu Wix, które pozwalają – mają taki kreator obudowany, można sobie tę stronę wyklikać i wtedy płacicie za nią w abonamencie.
Czy to jest dobre rozwiązanie? No to wszystko będzie zależało. Ja mam do tego takie mieszane odczucia, bo z jednej strony możecie tanio sobie taką stronę internetową wdrożyć, przynajmniej na początek. Jeżeli zaczynacie dopiero prowadzenie firmy, nie macie budżetu, no to kilkadziesiąt złotych i ogólnych poradników, jak taką stronę ułożyć, nawet ten podcast i jesteście w stanie sobie tam stronę w miarę sensownie wyklikać, ale z drugiej strony no wiążecie się abonamentem z platformą, z której później migracja jest – nie mówię, że jest niemożliwa, ale zawsze gdzieś tam powoduje jakieś potencjalne problemy, też takie platformy mają pewne ograniczenia i tak dalej, więc można sobie od tego zacząć, ale nie traktowałbym tego jako coś docelowego.
Jeżeli macie możliwość postawienia sobie takiej strony internetowej od razu, indywidualnie, no to wydaje mi się, że lepiej tak do tego podejść.
Dlaczego WordPress?
Może jeszcze jedna rzecz. Dlaczego WordPress? Bo wspominałem, że faktycznie najwięcej korzystamy z WordPressa. WordPress to jest o tyle fajne środowisko, że ono pozwala stworzyć większość standardowych rozwiązań w miarę ekonomiczny sposób.
Bo tak, WordPress jest otwarty, czyli nie macie kosztu licencji. Mamy dosyć spory zasięg, jeżeli chodzi o wsparcie, społeczność, różnego rodzaju gotowe rozwiązania, integracje i tak dalej. Więc to jest bardzo fajną opcją. Można też na nim postawić sklep internetowy. Więc jak na to wszystko sobie popatrzymy, no to generalnie rzecz biorąc to jest całkiem fajne rozwiązanie.
Kolejny plus jest taki, że samo kodowanie na WordPressa jest stosunkowo szybkie w porównaniu do innych systemów, dzięki czemu no to też wpływa na koszty. Ma pewne ograniczenia, ma pewne wady. O tych wadach pisałem chociażby w kontekście bezpieczeństwa. Odsyłam – w bazie wiedzy jest taki wpis, ja też go pod spodem podlinkuję, można sobie o tym poczytać, ale generalnie rzecz biorąc to jest naprawdę bardzo fajne rozwiązanie.
Także myślę, że warto nad WordPressem się pochylić i warto go rozważyć. Szczególnie jeżeli tworzycie strony, które chcecie, żeby były fajnie zoptymalizowane, dobrze wyglądające, dobrze pozycjonujące się w Google, ale żeby panel administracyjny był wygodny. My tutaj mamy też swoje dopasowania tego panelu, więc to tym bardziej podnosi jego jakość i taką wygodę użytkowania.
Co jest ważne przy WordPressie? Ważne jest to, żeby go dobrze zoptymalizować w kontekście bezpieczeństwa i w kontekście wydajności, dlatego że w niektórych przypadkach potrafi to być trudne i wymaga pracy, żeby ta strona faktycznie dobrze chodziła. I znowu tutaj kod pisany pod WordPressa indywidualnie dla Ciebie będzie lepszy niż jakiś gotowiec, który jest pisany dla szerokiej grupy odbiorców, bo zwyczajnie będzie lepiej zoptymalizowany.
4. Koszty utrzymania strony internetowej
Kolejna sprawa to są kwestie, które są związane z utrzymaniem strony internetowej. I tutaj wchodzi nam kilka rzeczy.
Hosting, domena i certyfikat SSL
Pierwsza sprawa to jest hosting i domena. I teraz ile co kosztuje. Słuchajcie, pierwsza najważniejsza rzecz. Jeżeli rozmawiamy o hostingu i domenie, szczególnie domenie, to musicie wiedzieć, że zawsze sprawdzamy koszt w perspektywie dwóch lat. Przynajmniej dwóch lat.
Dlaczego? Dlatego że jest masa ofert, gdzie płacicie na przykład za pakiet z domeną w pierwszym roku złotówkę, jeszcze hosting dostajecie gratis, a po roku dostajecie fakturę na 1800 czy tam 2000 zł. To jest pewnego rodzaju kuriozum. I tak, można te usługi przenieść, ale uwierzcie mi, że to nie będzie takie proste, dopóki tej pierwszej dużej faktury nie zapłacicie. Także zawsze patrzymy na to w perspektywie dwóch lat.
Ile to może kosztować? Generalnie, jeżeli mówimy o domenach .pl, one zazwyczaj w pierwszym roku są tańsze. Tutaj ceny naprawdę będą różne, bo to może być kwota w okolicach kilkunastu, kilkudziesięciu złotych, może być kwota w okolicach stu złotych, zależy jak ta oferta jest zbudowana. Może być też kwota większa, chociaż to się raczej rzadko spotyka. Przy przedłużeniu tutaj kwoty będą różne – myślę, że to będzie w okolicach od sześćdziesięciu, osiemdziesięciu złotych do 100-200 w zależności od tego, jaką ofertę macie.
Jeżeli chodzi o hosting, tutaj temat jest trochę bardziej skomplikowany, dlatego że mamy kilka opcji. Mamy hosting współdzielony, mamy serwery VPS i mamy serwery dedykowane. Serwery dedykowane na początku może sobie zupełnie odpuścić.
Hosting współdzielony
Jeżeli rozmawiamy o hostingu współdzielonym, to to jest taka najbardziej budżetowa opcja i ona będzie miała swoje ograniczenia i wcale nie chodzi mi o ilość gigabajtów, która będzie, bo uwierzcie mi, że zazwyczaj ona nie jest potrzebna – jak tam będzie 1000 gigabajtów czy 100. Ja mam masę klientów u siebie na serwerze i tam mało kto przekracza 10-20 gigabajtów, więc naprawdę spokojnie.
Ale generalnie rzecz biorąc patrzymy na limity, limity takie jak ilość transferu, na to, jaką mamy przepustowość łączy, jakie dyski są zainstalowane, jaka jest moc tego urządzenia. Często będzie tak, że w ogóle przy ofertach współdzielonych nawet nie dostaniecie tych informacji – jaka jest moc urządzenia, jaki jest procesor, ile jest RAM-u itd. Ale informacja o tym, czy jest limit transferu, czy limit na przykład baz danych, czy są jakieś koszty związane na przykład z utrzymaniem kolejnych baz danych itd. – no tutaj to raczej powinno się w ofercie znaleźć.
Ja bym preferował rozwiązania, gdzie macie mniej gigabajtów i takie też oferuję, ale wszystkie pozostałe rzeczy macie bez limitu, czyli możecie sobie utworzyć ile chcecie kont pocztowych, tyle domen, ile potrzebujecie. Macie dostęp do FTP, SSH itd. To są rzeczy techniczne, ale z perspektywy wdrożenia, jak ktoś wam będzie strony robił, to on będzie wiedział, co z tym zrobić i dla niego to będzie lepsze – może jakiś firewall itd.
Kolejna sprawa – jak macie hosting współdzielony, to macie wspólne IP z kilkudziesięcioma stronami internetowymi, może nawet setką, czyli macie jedno IP na te wszystkie strony internetowe. Jeżeli ktoś tam nawywijania, to jest duża szansa, żeby też to odczujecie, typu na przykład wpadniecie na czarną listę i to są potencjalne problemy z tym związane. I to znowu, to oczywiście wszystko jest do rozwiązania, ale generalnie rzecz biorąc trzeba na to zwracać uwagę.
Serwer VPS
Później mamy serwer VPS, czyli taką usługę, która jest bardziej wydzieloną częścią tego świata internetowego dla was i tu możecie mieć faktycznie dobrane parametry maszyny, możecie mieć własne IP itd. To jest dosyć fajne rozwiązanie, ono też pozwala nie mieszać was i nie łączyć z innymi stronami, co bywa korzystne. Oczywiście serwery VPS będą znacznie droższe.
Ile kosztuje hosting? Tutaj też myślę, że taka rozsądna kwota to jest kilkaset złotych na rok. W zależności od tego, co wam dają w ofercie, jakie są limity itd. Jeżeli mówimy o VPS-ie, no to już jesteśmy w okolicach tysięcy. Powiedzmy, że najtańsze pakiety pewnie zaczną się w okolicach tysiąca, tysiąca pięciuset złotych, będą się pewnie kończyły w okolicach piątki. Także tak to wygląda.
Certyfikat SSL
A, i jeszcze certyfikat SSL. Certyfikat SSL – tutaj macie dwie opcje. Większość hostingów, przynajmniej tych sensownych, będzie oferowała wam możliwość wdrożenia bezpłatnego SSL-a w ramach hostingu, czyli w pakiecie go macie. On się różni od tych płatnych SSL-i, które tam kosztują około 100 zł na rok.
On się różni tym, że tam nie macie teoretycznie gwarancji, czyli te płatne mają gwarancję na przykład na 10 tysięcy dolarów. Jak ktoś wam ten certyfikat złamie, no to teoretycznie możecie takie odszkodowanie uzyskać. Ja takiego przypadku nie widziałem, ale większość stron powstaje na tych darmowych SSL-ach, które są już w serwerze i warto z tego korzystać, bo zazwyczaj jest w zupełności wystarczający.
Sama różnica, jeżeli chodzi o poziom bezpieczeństwa, w mojej ocenie, w zasadzie nie ma z tym żadnego problemu. Szczególnie że one też się dosyć szybko odświeżają, bo ten klucz się generuje nie raz w roku, tylko generuje się raz na trzy miesiące, więc bez stresu.
Administracja strony internetowej
Kolejna sprawa – tutaj też jeszcze mówimy o kwestiach związanych z administracją tej strony internetowej. Jeżeli będziecie robili to sami, tego kosztu nie macie, ale warto rozważyć takie usługi, jak kopie zapasowe, aktualizacja wtyczek, monitoring bezpieczeństwa i tak dalej.
Co wam to daje? No przede wszystkim daje wam to święty spokój, bo wiecie, że ktoś się tą stroną zajmuje. Coś się wydarzy, macie backup. Będzie jakaś podatność w lukach bezpieczeństwa, ktoś wam to ogarnie. Będzie trzeba zrobić aktualizację wtyczek, wiecie, że ktoś wam to zrobi dobrze i przetestuje to, czy faktycznie te wtyczki działają poprawnie po tej aktualizacji, a jeżeli nie przetestuje, no to oczywiście będzie musiał to później naprawić i z tym kombinować, jeżeli coś się okaże, że nie zadziałało. Więc tak by to wyglądało.
Czyli mamy te wszystkie podstawowe elementy opowiedziane. Tu jeszcze może jedna taka mała rzecz, jeżeli chodzi o wsparcie – to też jest tak, że koszty wsparcia mogą się różnić względem technologii, którą użyliście, bo jeżeli na przykład macie coś indywidualnego, pisanego dla was, to prawdopodobnie często będzie tak, że to wsparcie będzie oferowała jedna ta firma, która to robiła albo ewentualnie jakaś podobna, która robi podobne rozwiązania. Czyli ta pula firm, które będą to wsparcie oferowały będzie mniejsza, a wiadomo, im jest mniejsza, im jest mniej potencjalnych usługodawców, tym zazwyczaj ta cena usługi będzie droższa, więc na to też sobie możemy zwrócić uwagę.
5. Ile faktycznie powinna kosztować strona internetowa
Ile faktycznie powinna kosztować taka strona internetowa i jakie to są pieniądze? I tutaj nie ma do końca dobrej odpowiedzi, dlatego że dużo zależy od tego, jakiego macie wykonawcę.
Ambitny student
Bo jeżeli będziecie mieć ambitnego studenta, który chce się czegoś nauczyć i zrobić coś dobrego, to on wam to pewnie ogarnie tanio. Już nie mówię, że w kilku stówach, ale myślę, że stosunkowo tanio będzie w stanie wam taką stronę internetową wdrożyć i możecie oczekiwać przyzwoitej jakości oczywiście na poziomie jego umiejętności. Jeżeli to będzie ktoś sumienny, no to pewnie całe serduszko w to włoży i ta strona będzie działać.
Mówię to trochę też na bazie własnego doświadczenia, bo ja tak zaczynałem, że gdzieś te projekty właśnie na studiach realizowałem jako takie dodatkowe źródło dochodu. I wtedy faktycznie tak było, że te umiejętności może nie były najlepsze na świecie, ale serduszka było w tym bardzo dużo. Zresztą cały czas jest. Więc jeżeli będziecie mieć kogoś takiego, no to jesteście w stanie spokojnie sobie to ogarnąć budżetowo.
Strony na gotowcu
Jeżeli mówimy o stronach internetowych, które są robione na takim gotowcu typu kupuję gotowca, uzupełniam treściami, w mojej ocenie takie strony powinny być tańsze niż strony, o których powiem za chwilę, czyli te, gdzie ten kod jest pisany faktycznie dla danego projektu.
A najlepiej to by było, jeżeli macie czas, to kupić sobie coś takiego, poprzeglądać tutoriali i sobie to wyklikać samemu. To wtedy schodzicie z jakością, ale też schodzicie z kosztami, więc jest to ok. Jeżeli mielibyście zapłacić normalną cenę za taką usługę, no to wtedy ja bym odradzał.
Kod pisany indywidualnie
Teraz tak, jeżeli rozmawiamy o kodzie pisanym indywidualnie i gotowym projekcie graficznym, no to jesteśmy generalnie w przedziale między powiedzmy cztery a sześć, siedem, osiem tysięcy. To są mniej więcej te pieniądze. W zależności od poziomu funkcji, tego co to jest i tak dalej. Sklep internetowy będzie pewnie tam te dwa, trzy tysiące droższy, ale tak jak mówię, tutaj to są mniej więcej te widełki.
Projekty indywidualne
Jeżeli mówimy o projektach indywidualnych, to zazwyczaj to będzie przedział między powiedzmy dziewięć, dziesięć a piętnaście tysięcy.
Czy to jest koniec możliwości? Oczywiście, że nie. Spokojnie możemy pójść w strony internetowe, które będą kosztowały dwadzieścia, trzydzieści, czterdzieści, pięćdziesiąt czy nawet sto tysięcy, ale zakładam, że słuchając tego podcastu nie planujesz wdrażać tak drogiego projektu, bo pewnie gdybyś planował, to byś tego podcastu nie słuchał – takiego mam odczucia, chociaż może się mylę. Jeżeli słuchasz, to chętnie się polecam.
Podsumowanie i zachęta do działania
Zachęcam raz jeszcze do subskrypcji, zachęcam do wejścia na stronę BeFuture, podpinam wszystkie linki, też takie dodatkowe artykuły z bazy wiedzy też podepnę pod tym filmem.
I z mojej perspektywy dzisiaj to jest na tyle. W następnym odcinku, tak jak mówiłem, wrócimy do tej serii „co na stronie”, czyli porozmawiamy sobie o tym obiecanym IT, a później porozmawiamy sobie o formach kontaktu, które na stronie internetowej warto wdrożyć.
Wszystkiego dobrego. Cześć.