Czy potrzebujesz stronę www?
W tym odcinku...
Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: czy Twoja firma naprawdę potrzebuje strony internetowej?
Dowiesz się:
- jakie funkcje może pełnić strona,
- jak podejść do planowania strony — od analizy rynku po cele biznesowe,
- jakie są konkretne powody, dla których warto mieć stronę – omówione na bazie 11 praktycznych pytań,
- kiedy strona się nie przyda i lepiej w nią nie inwestować,
- jak uwiarygodnić firmę w oczach klientów i pracowników,
- dlaczego warto mieć własne miejsce w sieci, niezależne od social mediów,
- jak strona może pomóc w rekrutacji, oszczędności czasu i lepszej komunikacji z klientami.
Na końcu odcinka znajdziesz listę pytań, które pomogą Ci samodzielnie zdecydować, czy strona jest Ci potrzebna.
To transkrypcja odcinka podcastu – jeśli wolisz czytać, jesteś w dobrym miejscu. Jeśli wolisz słuchać, skorzystaj z odtwarzacza.
28 maja 2025
Czy potrzebujesz stronę www?
Cześć!
Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja firma potrzebuje strony internetowej, to ten odcinek jest właśnie dla Ciebie. Nazywam się Kamil Jędryczka i od 12 lat pomagam firmom zaistnieć w Internecie. Witam Cię i zapraszam do odsłuchania kolejnego, drugiego odcinka podcastu „Prosto o reklamie w Internecie”, realizowanego w ramach marki BeFuture.
Zgodnie z obietnicą, dzisiaj porozmawiamy o tym, czy strona internetowa jest potrzebna w Twojej firmie. Najprostsza, najbardziej klasyczna odpowiedź na to pytanie brzmiałaby: zależy. Ta odpowiedź nasuwa kolejne pytania: od czego zależy i jak sprawdzić, czy to, od czego zależy, dotyczy również mnie. Właśnie o tym chciałbym dzisiaj z Wami porozmawiać.
Najczęstszy problem — brak celu
Często zdarza się, że klienci przychodzą do mnie niezadowoleni ze swojej strony internetowej. Czasami są to klienci, którzy wykonywali ulotki strony internetowej i są niezadowoleni, ale oczywiście staramy się, żeby do takiej sytuacji nie dochodziło. W każdym razie, kiedy siadamy do rozmowy i próbujemy uświadomić sobie, co poszło nie tak, okazuje się, że brakowało celu i analizy przed prowadzeniem strony internetowej.
Od czego zacząć?
Dlatego najlepiej zacząć współpracę nad stroną internetową od analizy rynku i potrzeb Waszej firmy oraz Waszych klientów. To pozwala uniknąć pewnych problemów, bo strona internetowa, jak każda inwestycja, musi mieć swój cel. Jeśli masz warzywniak, nie musisz mieć od razu wielkiego pola i kilkunastu ciągników. Ich posiadanie byłoby bezcelowe. Tak samo może być ze stroną internetową. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób ją wykorzystać, jeśli nie masz celu, to jej nie potrzebujesz.
Jakie cele może realizować strona internetowa?
Przygotowałem sobie takie małe ściągawki, żeby o niczym nie zapomnieć. Jakie to mogą być cele?
Pierwszy podstawowy cel, najbardziej oczywisty, to promocja i sprzedaż usług lub produktów. Mamy dwa aspekty: sprzedaż bezpośrednia, czyli sklep internetowy, który pozwala na zakup, oraz opcja, w której pokazujemy ofertę, a klient się z nami kontaktuje i dopiero później może dokonać zakupu.
Kolejna opcja to funkcja wizerunkowa. Budowanie wizerunku jest często niedoceniane. Strony, które leżą nieraz bez zarządzania, mają tylko tę funkcję: jeżeli klient lub potencjalny kontrahent chce was uwiarygodnić i zobaczyć, że jesteście firmą, która faktycznie istnieje i coś za sobą niesie, to wejdzie na tą stronę i będzie na tej podstawie w stanie wyrobić sobie opinię na wasz temat. To jest bardzo istotne i na to warto zwracać uwagę. Działa to zarówno na kontrahentów, klientów, jak i na potencjalnych pracowników, którzy chcą zweryfikować waszą ofertę i skład zespołu.
Kolejna funkcja to automatyzacja i funkcja informacyjna. Na przykład, jeśli masz ofertę z katalogami produktów w PDF-ie, możesz odesłać klienta na stronę internetową, żeby odczytał katalog. Strona internetowa pozwala na skrócenie czasu obsługi klienta. Jeżeli będziemy mieć część informacji na stronie lub prowadzimy automatyzację, która pozwoli łatwiej przejść klientowi przez proces zakupowy, to zaoszczędzimy czas. A dobrze wiemy, że czas jest bardzo cenny.
Trzeba sobie określić cel. Trzeba wiedzieć, po co ta strona internetowa jest. Kolejna rzecz to lista pytań. Przygotowałem listę 11 pytań, na które jeżeli będziesz miał chęć odpowiedzieć, prawdopodobnie uda Ci się podjąć decyzję, czy strona internetowa jest w Twojej firmie potrzebna, czy też nie. Pytania są w kolejności losowej. Proszę się nie sugerować tym, jak będę je omawiał, tylko tym, w jaki sposób Wy na to odpowiadacie. Możemy to nazwać takim 11 pytań, czy potrzebujesz strony internetowej.
11 pytań: czy potrzebujesz strony internetowej?
Pytanie pierwsze: Czy świadczysz usługi specjalistyczne, dedykowane wąskiej grupie odbiorców? Jeśli tak, to potrzebujesz strony internetowej. Dlaczego? Dlatego, że klientów specjalistycznych jest stosunkowo mało. Aby operować na większej puli klientów, musisz rozszerzyć swoje działania marketingowe, pokazać się w sieci i aktywnie do tych klientów wychodzić. Jeżeli robisz coś specjalistycznego, ograniczonego dla wąskiej grupy docelowej, strona internetowa jest koniecznością.
Pytanie drugie: Czy działasz lokalnie? Działanie lokalnie można podzielić na dwa segmenty. Jeśli masz dobrą lokalizację i wąską konkurencję na swoim lokalnym rynku, to nie potrzebujesz strony internetowej. Ale jeśli te dwa warunki nie są spełnione, czyli działasz lokalnie, ale konkurencja na rynku jest duża lub nie jesteś w dobrze zlokalizowanym miejscu, to wtedy stronę internetową potrzebujesz, przynajmniej jakąś część marketingu internetowego na poziomie wizytówki w Google Maps.
Pytanie trzecie: Jeżeli otwierasz firmę i wchodzisz na rynek, który już jest w jakiś sposób zagospodarowany, musisz się niejako łokciami na nim rozpychać i znaleźć swoje miejsce, swoją niszę, swoją grupę odbiorców. Jeżeli nie posiadasz strony internetowej i nie działasz aktywnie w zakresie marketingu, szczególnie internetowego, to skąd klienci mają wiedzieć, że taki ktoś jak ty powstał, otworzył swój punkt, swój sklep, swój punkt usługowy i świadczy jakieś usługi, sprzeda jakieś produkty? Szczególnie jeśli rynek już jest zagospodarowany.
Pytanie czwarte: Czy chcesz oferować swoje produkty na rynku krajowym albo międzynarodowym? Jeżeli tak, potrzebujesz strony internetowej. Inna forma działalności, w sensie poza działalnością reklamową w Internecie, prawdopodobnie będzie zbyt kosztowna. Reklama w telewizji i w mediach ogólnokrajowych będzie szczególnie na początku zbyt droga. To jest coś, na co mogą sobie pozwolić duże marki, już ugruntowane i tak dalej.
Pytanie piąte: Czy możesz przyjąć nowe zlecenia, czy możesz przyjąć nowych klientów? Może się zdarzyć, że dzisiaj masz bardzo dużo klientów i nie masz czasu na to, żeby przyjmować i obsługiwać kolejnych. Ale co się stanie, kiedy ci klienci z jakiegoś powodu się wykruszą, przestaną korzystać z twoich usług? Wtedy musisz zacząć szukać alternatywy, źródeł pozyskiwania tych klientów. I okazuje się, że strona internetowa jest wtedy bezcenna. Ale taka zrobiona z wyprzedzeniem. Dlaczego tak? Dlatego, że w momencie, kiedy ona już funkcjonuje, jakiś czas na rynku, zdobywa pewien autorytet, może generować jakieś ruchy, to wtedy zwyczajnie o wiele łatwiej jest wystartować z kampanią i pokazać się potencjalnie nowym klientom.
Pytanie szóste: Czy chcesz poprawić wizerunek swojej firmy? Jeżeli Twoja firma istnieje, funkcjonuje i klient ma do wyboru kilka podobnych ofert, podobnych firm na danym rynku, to musi w jakiś sposób zdecydować, z których usług będzie korzystał. Jeżeli klient nie zna Twojej firmy, będzie szukał jakiejś formy podpowiedzi, kogo wybrać. I tutaj się pojawiają opinie w Internecie, media społecznościowe i strona internetowa. Jeżeli masz profesjonalnie, nowocześnie zrobioną stronę internetową, klient na nią trafi i trafi też na brak lub gorszą stronę internetową Twojego konkurenta, automatycznie Twój wizerunek w jego oczach będzie lepszy i zwiększy to prawdopodobieństwo, że to właśnie Tobie zaufa i do Ciebie przyjdzie, bo zmniejszamy ryzyko zakupowe.
Pytanie siódme: Czy chcesz uwiarygodnić swoją firmę? Często jest tak, że składając daną ofertę albo startując do przetargu, jesteś weryfikowany w takim sensie, że oprócz tego, co napisałeś w ofercie, sprawdza się również, kim jesteś. Brak strony internetowej będzie minusem albo takim powiedzeniem, że nic nie wiemy o tym gościu, on nie inwestuje w swoją firmę. Na jakiej podstawie mamy mu zaufać, jeżeli on sam nie chce nam pokazać, dlaczego mamy to zrobić?
Pytanie ósme: Czy szukasz nowych pracowników? Jeśli tak – strona internetowa jest dla Ciebie. Mamy dwa aspekty: wizerunkowy, czyli uwiarygodnienie się w oczach potencjalnych pracowników, i prowadzenie rekrutacji przez stronę internetową, zdobywanie potencjalnie nowych pracowników, którzy mogą przyjść do Ciebie, wzmocnić zespół i sprawić, że Twoja firma będzie jeszcze lepsza.
Pytanie dziewiąte: Czy chcesz uniezależnić się od mediów społecznościowych? Media społecznościowe są świetnym miejscem dystrybucji treści, ale tylko dystrybucji treści. Źródło powinno być na stronie internetowej, dlatego że to jest Twoje medium. Ty decydujesz, co tam będzie się wyświetlało, w jaki sposób się będzie wyświetlało, przez jak długi czas się będzie wyświetlało. Jeżeli rozmawiamy o mediach społecznościowych, należy pamiętać, że wszystkie profile w każdym menu społecznościowym nie są Twoją własnością. Może się okazać, że ktoś Ci zhakuje konto albo dostaniesz bana. I co wtedy? Jeżeli nie masz zaplecza w postaci strony internetowej, to tracisz wszystko, co zbudowałeś. Dlatego z mediów społecznościowych korzystamy jako dystrybutora treści. Tworzę treść, która jest na stronie internetowej, dystrybuuję ją na mediach społecznościowych i kieruję użytkownika z powrotem na moją stronę, żeby on wpadł mi w lejek na stronie internetowej.
Pytanie dziesiąte: Czy chcesz regularnie informować klientów o nowościach, promocjach lub zmianach w ofercie? Chodzi o to, żeby móc regularnie komunikować się z klientami, budować relacje z nimi, ale jednocześnie wysyłać mniej lub bardziej spersonalizowane komunikaty i informacje o tym, co się dzieje w Waszej firmie.
Pytanie jedenaste: Czy chcesz ułatwić sobie pracę? Chodzi o automatyzację, o to, żeby móc podać ceny na stronie internetowej swoich usług, żeby klient był w stanie zdecydować, czy w ogóle będzie się z tobą kontaktował, czy nie. Możesz również tam mieć dokumenty, nawet fragmenty umów. Możesz wdrożyć prostego asystenta AI, który będzie odpowiadał na podstawowe pytania klientów.
Jeżeli chodzi o listę pytań, to to jest koniec. Mam nadzieję, że są one dla ciebie zrozumiałe. Te pytania powinny pomóc odpowiedzieć na to pytanie główne, czyli czy potrzebujesz strony internetowej. Ale zawsze trzeba do tematu podejść indywidualnie. Jeśli masz jakieś wątpliwości, zapraszam na bezpłatną konsultację. Chętnie porozmawiam, poznam twoje potrzeby i spróbuję pomóc. Pytania będą dostępne na blogu w formie listy pod transkrypcją.
Podsumowanie
Podsumowując: nie rób strony, jeżeli nie wiesz, jak ją wykorzystać. To będą zmarnowane pieniądze. Jeżeli znasz cel i przygotujesz stronę internetową poprawnie, ona będzie dobrze dla ciebie pracowała i będzie dobrze służyć twojej firmie. W różnych aspektach, w różny sposób, ale będzie to robiła w sposób dobry. Jeżeli będzie dobrze zrobiona i w konkretnym celu. W ogóle w marketingu jest tak, że jeżeli nie ma celu, to trudno stwierdzać, czy jest efekt, a jeżeli nie ma efektu, to jest bez sensu trochę. Jeśli masz wątpliwości, umów się, raz jeszcze zapraszam na bezpłatną konsultacje. Razem spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy potrzebujesz strony internetowej.
Na dzisiaj to wszystko. Nie będę zradzał, o czym będzie kolejny odcinek, ale serdecznie już na niego zapraszam. Za dwa tygodnie pojawi się na Facebooku w formie postu, pojawi się w formie transkrypcji na blogu BeFuture.pl, pojawi się na YouTube w formie nagrania i pojawi się na Spotify w formie podcastu audio. Zapraszam również do zapisania się do newsletteru, gdzie będę wysyłał informacje o nowych odcinkach i o ciekawostkach z branży, o ważnych rzeczach z branży, które mogą być dla Ciebie istotne.
Cześć, pozdrawiam i do usłyszenia.
Pełna lista pytań:
- Czy świadczysz usługi specjalistyczne dla wąskiej grupy odbiorców?
- Czy działasz lokalnie i masz dużą konkurencję lub słabą lokalizację?
- Czy dopiero otwierasz firmę na zagospodarowanym rynku?
- Czy chcesz działać na rynku krajowym lub międzynarodowym?
- Czy możesz przyjąć nowych klientów?
- Czy chcesz poprawić wizerunek firmy?
- Czy chcesz uwiarygodnić swoją firmę?
- Czy szukasz nowych pracowników?
- Czy chcesz uniezależnić się od mediów społecznościowych?
- Czy chcesz regularnie informować klientów o nowościach?
- Czy chcesz ułatwić sobie pracę (np. automatyzacją)?
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera – otrzymasz informację o nowych odcinkach lub inne wartościowe treści, bez spamu. Dołącz już teraz!