Strona internetowa dla firmy: jak się przygotować? 7 niezbędnych kroków przed startem projektu.
W tym artykule pokażę Ci...
jak przeanalizować konkurencję pod kątem funkcjonalności i komunikacji,
dlaczego określenie personas klienta wpływa na każdy element witryny,
jak zaplanować źródła ruchu jeszcze przed uruchomieniem strony,
jakie treści przygotować samodzielnie a co zlecić specjalistom,
na co zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy projektowania stron internetowych,
ile kosztuje profesjonalne przygotowanie projektu,
jak uniknąć najczęstszych błędów w procesie tworzenia strony internetowej,
czym jest nasz Warsztat strategiczny i co możesz dzięki niemu zyskać.
3 września 2025
Strona internetowa dla firmy: jak się przygotować? 7 niezbędnych kroków przed startem projektu.
Planowanie nowej strony internetowej dla firmy to znacznie więcej niż wybór kolorów i układu graficznego. Dobrze przygotowany projekt to podstawa sukcesu w internecie. Oto siedem konkretnych kroków, które pomogą Ci stworzyć profesjonalną stronę internetową generującą realne efekty biznesowe.
1. Przeanalizuj konkurencję
Większość przedsiębiorców ogranicza analizę konkurencji do pobieżnego przejrzenia kilku stron internetowych. To fundamentalny błąd. Kompleksowa analiza konkurencji pozwala zweryfikować nie tylko to, jakie błędy robi konkurencja, ale także odkryć frazy kluczowe o dużym potencjale i zrozumieć strategię pozycjonowania
Co sprawdzić u konkurencji:
Jakość i funkcjonalność stron:
jak prezentują swoją ofertę (konkretnie czy ogólnikowo),
jakie funkcje mają na stronie (kalkulatory, konfigurator, chat online),
jak rozwiązali nawigację i strukturę treści,
które rozwiązania wyglądają profesjonalnie, a które amatorsko.
Komunikacja z klientem:
jakimi słowami opisują swoje usługi,
na jakie korzyści stawiają nacisk,
jak prowadzą klienta przez proces zakupowy,
gdzie umieścili dane kontaktowe i czy są łatwo dostępne.
Różnice cenowe i pozycjonowanie:
czy konkurujecie ceną, jakością czy czymś innym,
jak pozycjonują się na rynku,
co oferują, czego Ty nie masz w swojej ofercie
Jak się reklamują:
jakich kanałów komunikacji używają,
na jakie słowa kluczowe są widoczni w Google?
2. Określ cel strony i stwórz personę idealnego klienta
Przed rozpoczęciem prac nad stroną internetową musisz odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania: jaki cel ma realizować Twoja witryna i do kogo się zwracasz.
Większość klientów przychodzi z nieprecyzyjnymi założeniami typu „chcę mieć stronę internetową firmy” lub „chce mieć sklep internetowy„. To za mało. Konieczne jest doprecyzowanie celów pod kątem faktycznych potrzeb biznesowych.
Cel strony powinien spełniać cechy SMART (to chyba najprostsza z sensownych metod określania celów):
Specyficzny – konkretny rezultat biznesowy
Mierzalny – dający się zmierzyć (liczba zapytań, sprzedaż)
Osiągalny – realistyczny dla Twojej firmy
Istotny – ważny dla Twojej strategii
Określony w czasie – z konkretnym harmonogramem
Określ swojego klienta
Większość przedsiębiorców mówi: „Moi klienci to wszyscy”. To największy błąd w marketingu internetowym. Strona, która ma przemawiać do wszystkich, przemawia do nikogo. I wcale nie chodzi o to, by rezygnować z innych grup klientów, a określić główną grupę/grupy. Strona www firmy nie jest tworzona dla wszystkich (to nie zupa pomidorowa). Jeśli coś jest do wszystkiego jest do… no właśnie.
Jak określić grupę docelową?
W celu określenia grupy docelowej przydatne będzie narzędzie PERSONY. Generalnie chodzi o to, by określić cechy naszego idealnego klienta.
Zanim pomyślisz „to bez sensu, przecież każdy jest inny…”, powiem, że masz rację. Persona marketingowa nie jest idealnym narzędziem ale na czymś musimy się oprzeć. Jeśli Twoja oferta jest rozbudowana możesz przygotować kilka takich person. Jakie cechy staramy się określić?
Kim jest klient:
wiek, płeć, miejsce zamieszkania,
wykształcenie, stanowisko, dochody,
sytuacja rodzinna.
Potrzeby i problemy:
jakie problemy (tego klienta) rozwiązuje Twoja usługa/produkt,
czego Twoi klienci szukają w Internecie,
jakie mają wątpliwości przy podejmowaniu decyzji zakupowej.
Zachowania online:
z jakich urządzeń najczęściej korzystają,
gdzie szukają informacji o usługach,
z jakich mediów korzystają.
Warto również rozważyć nawyki zakupowe oraz potencjalne sposoby spędzania wolnego czasu, co ułatwi znalezienie punktów styku marki z klientem.
Przykład: Zamiast „wszyscy potrzebujący prawnika” lepiej: „Anna, 35 lat, menedżer z Warszawy, która potrzebuje pomocy w sprawie rozwodu. Szuka w Google o 22:00, ponieważ w dzień pracuje. Korzysta z serwisu Linkedin. Martwi się kosztami i czasem trwania procesu. „
3. Zaplanuj źródła ruchu na stronie i kanały promocji
Najlepsza strona www na świecie nie da Ci nic, jeśli nikt jej nie znajdzie. Musisz zaplanować, skąd będą przychodzić odwiedzający, zanim zaczniesz projekt.
Główne źródła ruchu:
SEO (pozycjonowanie naturalne): Analiza polskich firm SaaS pokazuje, że największy udział w ruchu mają źródła organiczne – 34,6%. SEO generuje wysokiej jakości ruch, ponieważ dociera do osób aktywnie poszukujących konkretnych informacji poprzez wpisywane frazy kluczowe.
Zastanów się:
Na jakie frazy chcesz być znaleziony w wyszukiwarce Google?
Które słowa kluczowe są najważniejsze dla Twojego biznesu?
Jaką treść musisz stworzyć, żeby przyciągnąć potencjalnych klientów?
Google Ads (reklamy płatne):
Czyli reklamy w sieci reklamowej Google. Obejmują wyszukiwarkę, reklamy graficzne w różnych portalach, reklamy na YouTube oraz w Gmail.
Na początek należy określić:
jaki masz budżet na reklamę,
na które frazy warto reklamować się płatnie,
jakie podstrony docelowe będziesz potrzebował do kampanii.
Media społecznościowe:
Przez media społecznościowe należy rozumieć nie tylko popularne portale (chociaż pełnią one główną rolę) ale wszystkie miejsca w sieci, które zrzeszają pewną grupę odbiorców/społeczność (np. lokalny portal dla mieszkańców Wrocławia lub forum dla wędkarzy).
Musimy wiedzieć z jakich serwisów korzysta nasz klient oraz w jaki sposób możemy go zachęcić do wejścia na stronę Twojej firmy. Na początek należy się zastanowić
Gdzie są Twoi klienci – Facebook, Instagram, LinkedIn?
Jakie treści będziesz publikować?
Jak będziesz kierować ruch z mediów społecznościowych na stronę?
Ruch bezpośredni i polecenia:
Direct traffic to obecnie największe źródło ruchu – 47,2% według analizy firm SaaS. To pokazuje znaczenie budowania rozpoznawalności marki.
4. Zaprojektuj ścieżki konwersji
Konwersja to moment, gdy odwiedzający robi to, czego od niego oczekujesz: dzwoni, wysyła formularz kontaktowy, kupuje, zapisuje się do newslettera. Każda ścieżka konwersji powinna być zaplanowana z wyprzedzeniem i uzależniona od źródła ruchu.
Jak powinna działać ścieżka konwersji na stronie?
Chodzi o poprowadzenie użytkownika „za rękę”, tak by odwiedzając naszą stronę zobaczył (w odpowiedniej kolejności) wszystko co chcemy mu pokazać (np. opis usługi, realizacje, opinie). Ważne, by pokazać korzyść, sposób rozwiązania problemu klienta oraz zbudować wiarygodność. a na koniec trafił na wezwanie do działania (CTA), które spowoduje konwersję.
W praktyce musimy wdrożyć kilka ścieżek konwersji oraz kilka ich rodzajów. Będzie to zależeć od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego jest odbiorca.
Przykładowo. Użytkownik, który wszedł na Twoją stronę z linku pod filmem na YouTube prawdopodobnie wyląduje na stronie z artykułem i to będzie jego punkt startowy. Konwersją może być zapis do newsletteru, skąd później możemy próbować przekształcić go w klienta.
Osoba, która weszła z polecenia – najpewniej rozpocznie na stronie głównej. Prawdopodobnie jej intencją będzie zapoznanie się z ofertą Twojej firmy – możemy próbować konwertować taką osobę na zakup lub kontakt.
Kilka przykładów konwersji.
Konwersja główna:
kontakt, umówienie spotkania,
zakup produktu w sklepie.
Mikrokonwersje:
pobranie katalogu/cennika,
zapis do newslettera,
polubienie fanpage’a,
obejrzenie wideo prezentacji,
wyświetlenia numeru telefonu.
5. Przygotuj treści i materiały na potrzeby witryny
Dobra strona internetowa to nie tylko ładny, responsywny wygląd graficzny, ale przede wszystkim wartościowe treści. Im lepiej przygotujesz materiały, tym lepsza będzie Twoja witryna.
Co przygotować:
Teksty:
opisy usług (konkretne, z korzyściami, nie tylko cechami),
o firmie (dlaczego klient ma Ci zaufać?),
często zadawane pytania,
studium przypadków/realizacje,
opinie i referencje.
Zdjęcia:
profesjonalne zdjęcia zespołu,
zdjęcia siedziby/pracowni,
realizacje, produkty,
zdjęcia do sekcji „o nas”.
Dokumenty:
cenniki, katalogi,
regulaminy, polityki prywatności,
certyfikaty, referencje,
prezentacje firmowe.
Wskazówka praktyczna:
Pamiętaj – robisz to dla klienta, nie dla siebie. Zamiast pisać „Świadczymy usługi księgowe”, napisz „Zajmiemy się Twoją księgowością, abyś Ty mógł skupić się na rozwoju firmy”.
6. Ustal budżet i harmonogram
Projekty bez jasnego budżetu i terminów zwykle przekraczają jedno i drugie. Realistyczne planowanie oszczędzi Ci nerwów i pieniędzy.
Budżet – na co zwrócić uwagę:
Koszt stworzenia strony internetowej:
projekt graficzny strony,
kodowanie/programowanie,
treści (jeśli zlecasz),
optymalizacja SEO strony.
Koszty dodatkowe:
domena i serwer,
profesjonalne zdjęcia,
tłumaczenia (jeśli potrzebujesz),
integracje (CRM, systemy płatności).
Koszty bieżące:
utrzymanie i aktualizacje,
pozycjonowanie strony,
reklamy Google Ads,
zarządzanie mediami społecznościowymi.
Harmonogram:
Ile czasu masz na realizację?
Czy są jakieś ważne daty (targi, sezon, uruchomienie produktu)?
Ile czasu możesz poświęcić na bieżąco na konsultacje?
7. Wybierz odpowiedniego wykonawcę strony www
Odpowiedni wykonawca może uratować nawet słabo przygotowany projekt. Zły wykonawca zepsuje nawet najlepszy. Na co zwracać uwagę wybierając wykonawcę strony www?
Zweryfikuj wcześniejsze realizacje. Sprawdź jak wyglądają wcześniejsze projekty wykonawcy, czy ciągle działają? Może wykonawca realizował już projekty w Twojej branży?
Następnie zwróć uwagę na proces współpracy:
Jak wyglądają kolejne etapy projektu strony?
Ile będziesz miał możliwości wprowadzania poprawek?
Kto zajmie się optymalizacją SEO?
Wsparcie po uruchomieniu:
Czy zapewniają szkolenie z obsługi systemu CMS?
Jak wygląda wsparcie techniczne?
Czy pomagają w promocji strony?
Komunikacja:
Czy odpowiadają szybko na wiadomości?
Czy potrafią wyjaśnić techniczne kwestie prostym językiem?
Czy zadają dużo pytań o Twój biznes?
Podsumowanie. Inwestycja w przygotowanie
Przygotowanie się do stworzenia strony internetowej dla firmy to sporo pracy. Jeśli zrobisz wszystkie powyższe kroki samodzielnie, zajmie Ci to 15-30 godzin i będzie kosztować 0 złotych.
Jeśli zdecydujesz się zlecić te analizy specjalistom, koszt wyniesie 3000, do nawet 10000 złotych, co często jest wyższą kwotą niż samo stworzenie strony.
Ale pamiętaj: to inwestycja, która zadecyduje o sukcesie Twojej strony firmowej. Dobrze przygotowany projekt to:
strona, która faktycznie generuje nowych klientów,
oszczędność czasu przy realizacji,
mniej poprawek i dodatkowych kosztów,
lepsza współpraca z wykonawcą projektowania stron internetowych,
profesjonalna strona internetowa dopasowana do potrzeb biznesowych.
Warsztat Strategiczny – gdy nie masz czasu na samodzielne przygotowanie
Jeśli przeczytałeś ten artykuł i pomyślałeś: „To brzmi sensownie, ale kiedy mam to wszystko zrobić?” – mam rozwiązanie.
W ramach projektów stron internetowych oferuję Warsztat Strategiczny – kompleksowe przygotowanie Twojego projektu według opisanych kroków.
Jak to działa:
wywiad (1-2h) – poznajemy Twoją firmę, cele i grupę docelową,
analiza i badania – robimy analizę konkurencji, tworzymy personę, określamy źródła ruchu,
konsultacja (1-2h) – omawiamy wyniki analiz i projektujemy ścieżki konwersji,
projekt UI – tworzymy wireframes i strukturę witryny,
finalna konsultacja (1h) – ustalamy ostateczny kształt projektu i wycenę.
Co otrzymujesz:
analizę konkurencji (SEO, słabe i mocne strony),
listę 20 słów kluczowych na pierwszy etap rozwoju strony,
personę idealnego klienta,
zaplanowane źródła ruchu i ścieżki konwersji,
wireframes przyszłej strony (projekt interfejsu),
dokładną wycenę projektu (bez niespodzianek),
harmonogram realizacji.
Najlepsze: Warsztat Strategiczny jest wliczony w cenę projektów stron internetowych (w pakiecie Premium). Nie płacisz za niego dodatkowo – jest częścią procesu tworzenia Twojej strony.
Dzięki temu Twoja strona internetowa nie będzie kolejną „wizytówką”, ale narzędziem, które faktycznie będzie przynosić Ci klientów i wspierać rozwój Twojej firmy.
Strona internetowa dla firmy: jak się przygotować? 7 niezbędnych kroków przed startem projektu. - często zadawane pytania
To kompleksowy proces przygotowania projektu strony www: analiza konkurencji, określenie persony klienta, zaplanowanie źródeł ruchu, ścieżek konwersji oraz stworzenie wireframes.
Dzięki temu Twoja strona od początku realizuje cele biznesowe.
Dostajesz analizę konkurencji, personę idealnego klienta, listę słów kluczowych, zaplanowane ścieżki konwersji oraz wireframes strony. Dzięki temu unikasz kosztownych błędów i masz jasny plan realizacji projektu.
Nie. Warsztat Strategiczny jest częścią pakietu Premium i jest wliczony w cenę projektu strony internetowej.
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera – otrzymasz informację o nowych odcinkach lub inne wartościowe treści, bez spamu.
Dołącz już teraz!