Co warto zamieścić na stronie prawnika?

W tym odcinku...

W tym odcinku dowiesz się:

  • jak budować zaufanie klientów przez stronę internetową,
  • dlaczego transparentność cenowa się opłaca,
  • jak pisać o usługach prawnych by klient Cię zrozumiał,
  • jakie elementy techniczne często są pomijane,
  • jaka jest różnica między stroną wizerunkową a stroną przyciągającą klientów.
https://open.spotify.com/embed/episode/1qyKs4cGncw72FnwcseRBn

To transkrypcja odcinka podcastu – jeśli wolisz czytać, jesteś w dobrym miejscu. Jeśli wolisz słuchać, skorzystaj z odtwarzacza.

17 lipca 2025

Co warto zamieścić na stronie prawnika?

Jeśli jesteś adwokatem, radcą prawnym, notariuszem albo prowadzisz jakąkolwiek kancelarię, to ten odcinek jest właśnie dla Ciebie. Serdecznie zapraszam. Jeszcze taki mały przerywnik z racji publikacji tego odcinka podcastu. Postanowiłem przygotować dedykowaną ofertę dla kancelarii, w razie czego link będzie w opisie. Cześć, nazywam się Kamil Jędryczka i od 12 lat pomagam firmom zaistnieć w internecie.

Dzisiaj chciałbym porozmawiać o tym, co powinna zawierać, co powinno też cechować stronę dla adwokata, dla radcy prawnego, notariusza, szeroko pojętego prawnika, czy też po prostu stronę kancelarii. Przygotowałem dzisiaj osiem elementów, na które chciałbym zwrócić uwagę. Nie ma ich więcej, dlatego że nie chciałbym też powtarzać rzeczy, które pojawiły się w poprzednich odcinkach, gdzie mówiłem o znaczeniu wielu aspektów technicznych. Częściowo będę do tego nawiązywał, ale nie będę tego jakoś mocno rozwijał, także myślę, że dzisiejszy odcinek będzie stosunkowo krótki.

Potraktujcie ten odcinek jako rozwinięcie poprzednich odcinków właśnie w kontekście branży prawnej. Takie rozwinięcia jeszcze się pojawią, przynajmniej dwa będzie rozwinięcie dotyczące branży hotelarskiej i gastronomicznej i będzie prawdopodobnie rozwinięcie dotyczące branży IT lub e-commerce’ów. Tutaj jeszcze temat nie jest pewny. Serdecznie zapraszam do śledzenia tego podcastu i to się niebawem okaże, bo już w kolejnym odcinku.

Sprawdź dedykowaną ofertę stworzenia strony www dla prawnika.

Czy prawnik potrzebuje strony internetowej?

Można by zadać na początek pytanie, czy jako prawnik w ogóle potrzebujesz strony internetowej. Tutaj znowu mógłbym odesłać do drugiego odcinka podcastu, czy twoja firma potrzebuje strony internetowej, ale chciałbym zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Bo jeżeli jesteś prawnikiem w małej miejscowości, gdzie jesteś jedynym prawnikiem, to myślę, że sam fakt, że po prostu istniejesz i pokażesz się, chociażby wizytówką w mapach Google’a, że jesteś, będzie wystarczający.

Ale jeżeli konkurujesz na rynku, gdzie prawników jest więcej, gdzie albo jesteś osobą, która specjalizuje się w jakiejś konkretnej dziedzinie prawa, no to wtedy musisz pokazać to swoim klientom, dlatego że dla ludzi tematy prawne są zazwyczaj niezrozumiałe. Dla większości osób prawnik, sędzia, prokurator, adwokat, to z grubsza jest to samo i niestety trzeba mieć tego świadomość. Tak samo jest z informatykami. Ja sam wielokrotnie słyszę takie hasło, że weźmi napraw komputer. Tylko, że ja nie jestem informatykiem w sensie takim, który serwisuje komputery, może jakąś podstawową wiedzę mam, ale na pewno nie jestem w tej dziedzinie specjalistą. Ale ludziom się to zlewa i trzeba mieć świadomość, że to dotyczy wszystkich branż, w tym również branży prawnej.

Strona wizerunkowa vs. przyciągająca klientów

Nie przedłużając, przypomnę szybciutko dwa typy stron, które mogą być wasze jako prawników obiektem zainteresowań. Pierwsza to będzie strona wizerunkowa, czyli taka strona, która jest po to, żeby potwierdzić klientowi, że istniejecie, że jeżeli ktoś trafi na was, dostanie namiar od znajomego, dostanie jakąś informację, może zobaczy wasz szyld, no to żeby on po prostu mógł sobie wejść na stronę i potwierdzić to, że wy jesteście faktycznie prawnikiem, który zajmuje się taką, a nie inną dziedziną prawa, która jego interesuje.

A druga forma to jest strona, która będzie przyciągała ruch, która będzie generowała nowych klientów, nowe konwersje, nowe przychody. I dobra wiadomość jest taka, że da się tu połączyć. Jedyna różnica tak naprawdę polega na tym, że musimy tą stronę drugą, czyli tą, która ma generować ruch, trochę bardziej rozbudować, przygotować więcej podstron i też wy będziecie musieli poświęcić na jej obsługę więcej czasu, no bo chociażby będzie trzeba pisać teksty na blogu. I wiem, że to czasami bywa kłopotliwe, że jesteście bardzo zapracowani i często po prostu nie macie czasu o tym myśleć.

Dlatego pokazuję jakie są warianty. W praktyce można zacząć od strony takiej podstawowej, wizerunkowej, za jakiś czas ją rozbudować, to też jest możliwe.

8 elementów, które powinny się znaleźć na stronie prawnika

Element 1: Budowa wizerunku

Przechodzimy do pierwszej rzeczy, najważniejszą w przypadku usług prawnych i generalnie wszystkich usług, które bazują na zaufaniu, które bazują na tym, że człowiek przychodzi do was z jakimś problemem, takim osobistym, nie tylko biznesowym, no to generalnie budowa wizerunku. Wy musicie pokazać siebie z jak najlepszej strony.

Jakie elementy będą potrzebne? Przede wszystkim musimy pokazać siebie z perspektywy, kim jesteśmy. I tutaj, no pierwszą rzeczą, o której powiem, będą zdjęcia, ale nie zdjęcia gdzieś tam wykonane telefonem na jakiejś brudnej ścianie, tylko faktycznie profesjonalne zdjęcia, zarówno takie na białym tle, jak i te w przestrzeniach biurowych, może w waszej kancelarii, może macie jakieś fajne miejsce, które da się fotogenicznie ogarnąć. No to są rzeczy, na co trzeba zwrócić uwagę.

Dlaczego mówię o zdjęciu na początku? Ano dlatego, że jak wchodzi ktoś na stronę internetową, to pierwsze co widzi, to widzi obraz. Obrazy są jak pewien biały cukierek, wyrażają więcej niż tysiąc słów i one pierwsze przyciągają uwagę. Najpierw jest widok, najpierw widzimy, a później dopiero czytamy treści.

Jak już jesteśmy przy czytaniu, no to tutaj może pojawić się opis, czyli opis naszej firmy, naszej osoby. I tutaj dwie opcje. Ja bym to rozwiązał na dwa sposoby, bo można to zrobić tak, że po prostu pokazujecie na stronie głównej krótką taką zbiórkę informacji, najbardziej kluczowych o Was. I to będzie proste do wdrożenia, szybkie, tego tekstu będzie stosunkowo mało. A możecie rozbudować i stworzyć dedykowaną stronę „o nas”.

Jeżeli chodzi o dedykowaną stronę „o nas”, to powiem szczerze, że one często powstają, znaczy to nie są strony, na które wchodzą wszyscy, w sensie podstrony. Ale będzie grupa klientów, grupa odbiorców, która faktycznie będzie chciała poznać większą ilość informacji. No i jeśli macie do pokazania chociażby zespół, bo jesteście kancelarią, która jednak zrzesza kilka osób, no to generalnie wtedy tą stronę „o nas” trzeba byłoby zrobić. Jeżeli jesteście pojedynczą kancelarią, myślę, że można ten element skumulować do takiego opisu na stronie głównej, ale na pewno nie zaszkodzi założyć.

Co pokażemy jeszcze na tej stronie? Pokażemy nasze doświadczenie, może wyróżnienia. Można wspomnieć o wykształceniu, ale tak jak mówiłem w poprzednim odcinku, klienta na koniec nie interesuje to, jakie studia skończyliśmy, tylko jakie efekty są w naszej pracy. Więc płynnie możemy przejść do drugiego punktu.

Element 2: Rozwiązane problemy klientów

A punkt drugi, no to właśnie rozwiązane problemy naszych klientów i dowody naszej skuteczności. Co można pokazać? Przede wszystkim potrzebujemy wiarygodnych opinii. Opinii, które będą sprawiały, że nasz odbiorca będzie czuł, że to nie są opinie zmyślone. Opinie, które będą pokazywały, że wy rozwiązaliście problem klienta. Że ktoś męczył się z jakąś sprawą, przyszedł, było elegancko wszystko załatwione. Tak, już nie mówię, że szybko, ale na pewno porządnie. Także na to zwracamy uwagę.

Kolejna rzecz, o której warto zamieścić, jeżeli macie taką możliwość, to są studia przypadków, czyli wszelkiego rodzaju case’y, które udało wam się zrealizować, sprawy może jakieś medialne wam się trafiły, które faktycznie fajnie można pokazać i omówić. Dlaczego? Dlatego, że to też potrafi pokazać klientowi, że jesteście w stanie rozwiązywać problemy, ale z perspektywy klienta może się zdarzyć sytuacja, że ktoś będzie miał podobny problem i on wtedy będzie mógł się troszeczkę wstawić, postawić w miejscu tej osoby, o której wy piszecie i dojść do wniosku, że skoro tej osobie pomogliście, to jemu też pomożecie.

Tutaj od razu mówię, można te case’y pisać w taki sposób, żeby były anonimowe. Myślę, że w tej branży to nawet jest wskazane, żeby w taki sposób to pisać.

Element 3: Zrozumiała oferta dla laika

Punkt kolejny to jest oferta, ale ofertę należy przedstawić w taki sposób, żeby ona była zrozumiała dla laika, dla osoby, która kompletnie nie jest z tej branży, która nie rozumie profesjonalnych zwrotów, języka prawniczego i tak dalej. Unikamy takiego żargonu. Słuchajcie, jeżeli ktoś będzie czytał na stronie bardzo skomplikowane rzeczy, których nie zrozumie, no to on będzie, no powiem kolokwialnie, czuł się po prostu głupi.

I w momencie, kiedy przyjdzie do was na rozmowę, o ile w ogóle przyjdzie, no nie będzie się czuł komfortowo. Dlatego unikamy takiego żargonu, staramy się pisać prostym, zrozumiałym językiem. Przykłady? No przykładowo, zamiast „rozwiązania stosunku pracy”, można powiedzieć o „zwolnieniu z pracy”. To jest znane określenie dla wszystkich. Zamiast „postępowania egzekucyjnego”, można użyć określenia „pomoc w odzyskiwaniu pieniędzy” albo „w odzyskiwaniu długów”. To będzie o wiele bardziej zrozumiałe dla odbiorcy.

Element 4: Transparentność cenowa

Kolejna sprawa to jest kwestia takiej transparentności oferty. I tutaj poruszę temat dotyczący cen. Uważam, że warto, chociaż wiem, że wiele osób tego nie chce, ale uważam, że warto takie ceny w jakimś zakresie, czy widełkowym, czy na zasadzie konkretnego cennika, czy może w przybliżeniu, czy na podstawie przykładów, typu załóżmy na podstawie spraw rozwodowych, które prowadziliśmy, średni koszt całości postępowania to jest tyle i tyle. Można dać jakiś ogląd klientowi, żeby w ogóle wiedział, jak to wygląda. Jeżeli macie jakąś konkretną stawkę godzinową, no to też możecie ją podać.

Dobrym elementem, który pozwala na budowanie takiej transparentności, jest sekcja pytań i odpowiedzi. To jest o tyle fajne, bo tam można ograć bardzo dużo tekstu, bardzo dużo informacji i to jest coś, co nie koliduje z takim ogólnym układem strony. Jak mamy jakiś design, to może się okazać, że część informacji nam się w nim po prostu nie zmieści, no bo nie będzie to ładnie wyglądało, nie będzie estetyczne i tak dalej. A też nie chcemy robić takiego wrażenia, że ta strona jest przegadana i tam ciągnie się w nieskończoność, chociaż nieraz tak jest.

I tutaj taka właśnie sekcja pytań i odpowiedzi może dać konkretną informację klientowi, ale właśnie możemy to zrobić w taki prosty sposób. My tam po prostu w świecie mamy tytuł, mamy tekst i okej. To gra działa. Więc warto coś takiego zrobić.

Jakie mogą być to pytania? No chociażby, ile kosztuje konsultacja? Jak długo trwa taka typowa sprawa? Chociaż na to pewnie ciężko w tej chwili odpowiedzieć. Jakie dokumenty musi klient przygotować, zanim do was przyjdzie w takiej czy innej sprawie? Czy może da się w jakiś sposób obejść to i załatwić bez sądu, bez postępowania sądowego? I tak dalej, i tak dalej. Warto tego typu sekcje sobie zamieścić i tutaj myślę, że w opisie usług, w sensie pod opisem usług, to będzie bardzo, bardzo fajne miejsce.

Element 5: Przygotowanie pod SEO

Kolejna sprawa to jest przygotowanie pod pozycjonowanie, przygotowanie pod SEO. I teraz tutaj mała informacja, bo ja wiem, że to się zmienia, że i radcy, i adwokaci mają możliwość korzystania z płatnych reklam, ale ciągle jest grupa osób, która raz, że podchodzi do tego niechętnie, a dwa, że inne grupy, chociażby notariusze tego robić nie mogą.

W związku z powyższym, jedyne, co tak naprawdę zostaje, jeżeli chcecie, żeby strona była przyciągającą klientów, nie tylko wizytówką, no to zostaje pozycjonowanie i pokazywanie się w wynikach wyszukiwania Google’a. Dlaczego mówię, że to jest bezpieczne rozwiązanie z punktu widzenia etyki? Dlatego, że wy nie płacicie za reklamy jako takie. Vy budujecie sobie treść, budujecie sobie całą otoczkę dookoła siebie, a to, co później z tym robi Google, no to okej, no fajnie, że są z tego profity, ale to nie jest tak, że wykupiliście reklamę i ta reklama jakoś tam się pojawia i wyskakuje.

Ale żeby to było skuteczne, no to trzeba tę stronę obudować treścią. Raz, że trzeba ją dobrze zrobić technicznie, ale to już jakby moja głowa. Dwa, że trzeba zaprojektować poprawną strukturę tej strony i to też w zasadzie moja robota. A trzy, że trzeba ją obudować odpowiednio treścią.

I tutaj pojawiają się takie aspekty, jak podstrony chociażby poszczególnych usług. No bo jeżeli ma być strona wizerunkowa, to możemy zrobić podstronę oferta, rzucić kafelki, nazwę usługi, dwa, trzy zdania opisu i generalnie mamy z głowy. Ale jeżeli chcemy faktycznie budować sobie jakiś zasięg organiczny, czyli ten właśnie z bezpłatnych wyników wyszukiwania, no to musimy tę stronę obudować treścią.

No i wtedy tak, do każdej usługi z takiej zbiorczej listy możemy zrobić podstronę, która o tej usłudze opowie. Co dalej? Możemy prowadzić blogapodcast, możemy mieć taką bazę wiedzy czy porad prawnych na przykład, które mogą interesować naszych odbiorców.

Jak sprawdzić, o czym pisać? No tutaj kwestia oferty to jest oczywiście kwestia tego, czym się zajmujecie. Jeżeli chodzi o te pozostałe aspekty, no to trzeba sobie przeanalizować słowa kluczowe, zobaczyć, czego ludzie szukają w kontekście waszej branży, waszej specjalizacji, zobaczyć może na co swój autorytet buduje i wyświetla się konkurencja i na tej podstawie stworzyć sobie taką listę tematów, o których chciałoby się powiedzieć.

Element 6: Wezwanie do działania

Co dalej? Kolejna sprawa to jest wezwanie do działania. Wezwanie do działania to jest aspekt, który mówi klientowi, co on ma zrobić, czyli napisz, skontaktuj się, zadzwoń. Konkretna czynność, którą ma wykonać. Jeżeli na przykład sprzedajecie jakieś gotowe produkty, zbiory dokumentów, no to „kup teraz” będzie takim kluczowym i typowym jakby wezwaniem do działania właśnie w tym aspekcie. Ale jeżeli mówimy o usługach, no to raczej to będzie zachęcenie do kontaktu takiego odbiorcy.

Element 7: Łatwy kontakt i nowoczesne rozwiązania

Co warto jeszcze wdrożyć w kontekście kontaktu? No to wszelkiego rodzaju takie nowoczesne formy, czyli powiedzmy kalendarze do umawiania spotkań, może jakieś usługi typu callback, czyli odzwonimy w 30 sekund. Jeżeli macie kogoś, kto może to obsługiwać w sekretariacie na przykład, no to super opcja. I tak dalej, i tak dalej. Oczywiście formularze kontaktowe i zwykłe, standardowe dane kontaktowe, no to koniecznie. Tutaj myślę, że nikt nie ma w tej kwestii wątpliwości.

Jeżeli przyjmujecie klientów lokalnie, u siebie na miejscu w kancelarii, no to warto też zamieścić na stronie jakieś wskazówki dojazdowe, może mapę Google’ową, tak żeby łatwo było was namierzyć i do was trafić.

Element 8: Aspekty prawne i bezpieczeństwo

I rzecz kolejna, to są aspekty prawne. I to może brzmi kuriozalnie, ale przeglądając strony różnych kancelarii, wykonując chociażby analizę otoczenia rynkowego czy analizę konkurencji, no bardzo często trafiam na strony, które są kompletnie puste w aspekcie prawnym. Nie mają polityki prywatności, nie mają polityki cookies, świadczą usługi, nie mają do tego podpiętego regulaminu, o okienku do ciasteczek takim zarządzanym, to już tam w ogóle nie wspomnę, czy o certyfikacie SSL, czyli szyfrowaniu informacji między stroną internetową, a serwerem.

Czyli jeżeli na przykład ktoś się loguje do panelu i podaje swój login i hasło, no to nie wysyła się loginu i hasło, tylko wysyła szyfrowaną treść. Jeżeli ktoś do was pisze przez formularz kontaktowy, no to tak samo, nie wysyłamy tej wiadomości w takiej otwartej formie, tylko też trochę bardziej zaszyfrowanej.

No to się wydaje być czymś oczywistym, no ale faktycznie praktyka pokazuje, że oczywistym nie jest i trochę jest to dla mnie przerażające, ale zakładam, że gdzieś tam to wynika z braku czasu, że strona kiedyś była postawiona, no i tak po prostu leży, bo nikt się nią nie zajmuje. Jeżeli nie mielibyście czasu zajmować się stronami, no to oczywiście znajdziecie usługi również u nas, które wam w tej kwestii pomogą.

Podsumowanie

Na dzisiaj to jest tyle. Nie chciałbym tego odcinka przegadać. W formie podsumowania pragnę zwrócić uwagę na to, że strona prawnika, strona adwokata to jest coś, co musi budować zaufanie i to jest jej pierwsza podstawowa funkcja, czyli budowa zaufania i transparentność. Czyli pokazanie, jacy jesteście, dlaczego warto skorzystać właśnie z waszych usług, czym się dokładnie zajmujecie, ile to kosztuje, ile to trwa.

A jeżeli chcecie, żeby strona aktywnie działała na waszą korzyść, no to musicie do tego dołożyć obudowę w treści pod strony usług konkretnych, bloga, porady prawne i tak dalej, i tak dalej. To są najważniejsze rzeczy.

Ja zachęcam do subskrypcji tego kanału, do pisania komentarzy, może jakichś pytań, do umówienia się na bezpłatną konsultację, jeżeli chcecie porozmawiać spokojnie o waszej stronie, o waszym marketingu internetowym. No i ode mnie to by było tyle.

Zachęcam również do wejścia na stronę befuture.pl, tam będzie transkrypcja tego podcastu, więc będzie można sobie też poczytać to w formie tekstowej, zobaczyć, czym się my dokładnie zajmujemy i jak do tego podchodzimy. Wszystkiego dobrego. Cześć.

Powiązane treści – Co warto zamieścić na stronie prawnika?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera – otrzymasz informację o nowych odcinkach lub inne wartościowe treści, bez spamu. Dołącz już teraz!

Ładowanie formularza...